Beslutningstagere, Økonomi, Arbejdsmiljø

Hjælpemidler – En omkostning? En god investering? Eller måske endda et ledelsesværktøj?

 
Da de første tekniske hjælpemidler indenfor forflytning/løft og hygiejne blev indført i slutningen af 1970’erne, var det pudsigt nok effektivitet, der var motivation. Det tog alt for lang tid for ”Ole” at trisse ud på toilettet med sine små, forsigtige skridt… Kunne man ikke bare sætte ham i en toiletstol med nogle hjul, så det kunne klares lidt hurtigere??
 
Så kom bølgen af arbejdsskader i 90’erne & 00’erne og arbejdsmiljø kom i fokus. Problemet var, at de forskellige typer hjælpemidler hver især fungerede fint, men bare ikke var kompatible. Derfor blev plejerne nødt til at være den ”software”, som på en eller anden måde fik det hele til at ”spille”. Ikke underligt, at vi har invalideringsrater på op imod 30% i sundhedssektoren i hele den industrialiserede verden og et sygefravær som er 5-6 gange højere end i andre brancher!
 
Nu befinder vi os pludseligt i en helt anderledes situation: Antallet af plejekrævende – både ældre og ekstremt overvægtige – eksploderer og antallet af ”varme hænder” falder kraftigt over de næste 5- 10 år.  Hvad gør vi nu? Gi’r vi op og går hjem? Eller er der en vej ud af dette paradoks, hvor økonomi og menneskelige hensyn mødes?
 
Der er en vej. Endda en vej, hvor alle vinder! 
 
Det er egentligt ikke spor kompliceret. Hvis man tænker i processer i stedet for at tænke i aktiviteter, kan man udvikle ”Systems of Care”, hvor man kommer ind i en positiv spiral.
 
• Arbejdsmiljøet forbedres, hvilket reducerer sygefravær og for tidlig
  tilbagetrækning fra arbejdsmarkedet.
 
• Processer effektiviseres, hvorved plejerutiner, som tidligere krævede
  2 plejere i ”lang tid”, kan udføres af 1 person på kortere tid.
 
• Mindre tid brugt på mekanik, giver mere tid til pleje. Det skaber
  motivation hos plejepersonalet, som dybest set har valgt deres job,
  fordi de bryder sig om mennesker – ikke om teknik.
 
• ”Total Cost of Care” (Investering i tekniske hjælpemidler, arbejdsløn
  set over hjælpemidlets levetid og vedligeholdelse) falder, hvilket gør
  det muligt at investere endnu mere i personaleuddannelse,
  hvorefter arbejdsmiljøet igen forbedres, plejepersonalets motivation
  øges osv….
 
Men… Uden uddannelse går det ikke!
 
Projekter, som Borringia har gennemført sammen med ældreplejen, hjemmeplejen og hospitalssektoren, viser helt klart, at det tager tid at få plejepersonalet til at ændre deres vaner. Derfor er kontinuerlig personaleuddannelse en forudsætning for at høste disse ”lavt-hængende frugter”.
 
Over de sidste år har vi været med i en række evalueringsprojekter med støtte fra blandt andet ABT-Fonden (www.abtfonden.dk) , som helt klart viser, at der er store besparelser at hente ved at anvende ny teknologi. Men uddannelse af personalet kan ikke klares med en enkelt ”seance”, der skal løbende følges op.
 
Derfor går vi gerne ind og sammensætter, koordinerer og gennemfører et uddannelsesprogram i tæt koordination med områdechefer og sikkerhedspersonale.  
 
Typisk realiseres besparelserne først efter en indkøringsfase. Derfor har vi mulighed for at tilbyde meget billige finansieringspakker, som både omfatter investeringerne i produkter og uddannelse. Herved bliver det muligt at indføre ny teknologi rationelt, på én gang og først begynde at betale for investeringen, efterhånden som besparelserne realiseres.
 
Ring eller skriv til os og få en uforpligtende snak om, hvilke muligheder der er i netop din organisation for at anvende nye hjælpemidler og arbejdsrutiner, der fører til bedre økonomi, lavere sygefravær og gladere medarbejdere.
 
 
Din kurv er tom.